Livet

Nej, jag är inte död. Till dig som skrivit Rip Camilla två gånger Här kan genast lämna denna sida. Du skrämmer upp mina närmast anhöriga och vänner samt dem som läser min blogg. Jag vet inte vad jag ska säga. Allting blir bara värre och värre. Jag behöver ett annat ställe att bli frisk på. Det går inte här. Jag står inte ut att vara inspärrad 24h om dygnet utan permissioner eller någonting. Vad har rättspsyk tänkt egentligen? Jag begriper ingenting och är man inte galen när man kommer hit, så blir man det automatiskt. Jag får inte ens en hård smörgås på kvällen då jag var jättehungrig. Detta är inte mänskligt.

Kommentarer
Postat av: Linda

Åh fina Camilla. Så skönt att höra ifrån dig igen! Jag tänker så ofta på dig.

2012-01-13 @ 15:56:32
Postat av: Luna

Kärlek, styrka och hopp till dig Camilla. Även om du inte alltid känner det så, så beundrar jag din styrka och mod. Du verkar inte ett dugg "galen". :) Hoppas innerligt att du snart får flytta till en mänskligare plats. Kram från en medmänniska.

2012-01-13 @ 16:21:50
Postat av: Ann-Sofie

Vart kan du vara där din säkerhet är tryggad? Är det inte att de håller dig inlåst på rättspsyk för att du är så suicid och att de inte har någon annanstans att göra av dig? Det här med att du är så suicid måste väl försvinna först innan du kan vara någon annanstans? Sen är det ju käpprätt att det här är det säkraste stället att vara på för en tjej på 19 med dina problem. Jag undrar bara hur de hjälper dig för att bli av med din suicidbenägenhet så att du kan komma någon annanstans och få bearbeta det du har varit med om, hitta livslusten och se dina styrkor hos någon riktigt duktig person? Det folk skriver om dig på den här bloggen är inte bara för att vara snälla utan det är väldigt lätt att se vilken oerhört fantastisk person du är.

2012-01-13 @ 16:48:26
Postat av: Mats

Jag håller med dig. Men blir du fortfarande lika arg? Eller bryr dom sig inte? Ann-Sofi har också rätt så jag passar på att hålla med henne också :)
Tänk att jag gjort din fina header!!!!

2012-01-13 @ 17:24:00
Postat av: Mia

Jag håller med Ann-Sofie här ovanför.
Fina Camilla så glad jag blir att du bloggar igen så man får höra hur du har det. Det låter riktigt jobbigt. Inget bra ställe för en kreativ tjej som dig. Vad har de för plan för dig? De kan ju inte bara förvara dig på Rättspsyk hur lång tid som helst utan att ha en vårdplan. Har du något Personligt Ombud som kan hjälpa dig? Det finns hjälp att få! Styrkekramar i massor!

2012-01-13 @ 17:51:32
Postat av: Karina

Skickar styrke kramar <3

2012-01-13 @ 19:17:39
Postat av: L

Men vad kul att får höra från dig!

Ja som du skriver camilla så är det inte ett ställe för att bli frisk på; det är som det låter, ett ställe där man ska "rehabliteras" - som är totalt opassande om problemet är emotionellt.

Det är ett ställe att förvara folk på, mest galna psykopater, vilket gör att det hela förmodligen vilar på gammal hederlig snålhet mot sjuka i svårt behov. Ett ställe med lite "ljusare" miljö hade nog vart bättre för de flesta i ditt läge.

Detta svarar bara lite på vad rättspsyk är för ställe; en "nödlösning" för de helt enkelt inte har några andra ställen.

De kommer, som du märker, testa dig hårt där för att se om du viker dig, vilket du aldrig får göra inom deras väggar. Sen när du lekt deras lekar så får du komma ut; och vi alla här hoppas då att det har blivit klarare i din skalle efter ett liv av.. jag vet inte, illa är det, inget snacka om saken, du kämpar där andra faller, och redan har fallit.

Som vanligt tror alla på dig, och vi hoppas...
Det är allt

Massa kärlek
/L

2012-01-13 @ 20:11:33
Postat av: Anna

Styrka till dig! <3

2012-01-13 @ 20:38:00
Postat av: feli

SÅ FÅ
så få det finns kvar
att respektera och tycka om
det vackraste och mest värdefulla vi har
är dom som aldrig syns
aldrig hörs
verkar som om resten står i rampljuset
och hoppar rep tomma och meningslösa
verkar som allt är en gurglande vask
som svämmar över med en digerdöd av skvaller
och fånigt trams
var kommer alla ifrån
alla dessa självgoda uppsvälla
hjärndöda individer
som förnedrar sig själva och gör allt
för att försöka förminska oss som människor
medan dom turas om
att gräva i varandras åsiktstarmar
turas om att rota i varandras underliv men dom är dömda på förhand
och du behöver inte oroa dig
varje kväll någonstans
glider ett biografdraperi upp
och filmens första replik kommer
som en befrielse
If they move, kill `em!
Bruno k Öijer
”Hoppas att dikten ger dig tröst du underbar och Älskvärda Med människa—snälla du var stark och den varma rena lyckan kommer till dig (uthålighet litttte till

2012-01-13 @ 21:52:28
Postat av:

Camilla det är så många som vill att du fortsätter att kämpa, jag är en av dem <3 Det går och du Kan komma dig där i från..andra har gjort det och fått ett värdigt liv..kämpa för alla som inte orkade se en framtid/kramar <3 U

2012-01-13 @ 22:23:45
Postat av:

2012-01-13 @ 23:16:54
Postat av: angelica

camilla, fortsätt kämpa, du är stark gumman!
jag tror på dig till tusen!
jag vill att du ska kämpa, jag lovar,du klarar det!

2012-01-14 @ 00:18:18
Postat av: Neurotic Kitten

Rättspsyk är överhuvudtaget inte en lämplig miljö för en deprimerad, självmordsbenägen ung kvinna. Camilla har inte begått något brott. Det är uruselt att svensk psykiatri inte kan hitta en bättre lösning. Psykvården måste ha andra alternativ än rättspsyk för de som blir inlagda.

2012-01-14 @ 01:05:37
URL: hhttp://www.neurotickitten.se/
Postat av: Neurotic Kitten

....jag blir så ARG när jag tänker på det....

2012-01-14 @ 01:06:29
URL: hhttp://www.neurotickitten.se/
Postat av: Neurotic Kitten

Däremot är det väldigt trevligt att få ett livstecken från dig, Camilla. :)

2012-01-14 @ 01:07:36
URL: hhttp://www.neurotickitten.se/
Postat av: ida

NÅN jäkla plan måste dom väl ha,eller står dom helt handfallna inför en ung tjej som inte begått nåt brott?
tycker det är helt sjukt att det kan vara tillåtet att spärra in självskadande/självmordsbenägna unga bland dömda kriminella som är sjuka i huvet.
hur kan det vara tillåtet?
ÄR det verkligen tillåtet?
styrka till dej!

2012-01-14 @ 01:09:47
Postat av:

Håller med Ann-Sofie här i sin kommentar ovan.

2012-01-14 @ 07:22:27
Postat av: Sandra "Piik"

hoppas du kommer därifrån snart.

2012-01-14 @ 09:51:16
URL: http://piiket.blogg.se/
Postat av: Tisa

Kämpa på vännen <3

2012-01-14 @ 11:26:34
URL: http://apeaceofmee.blogg.se/
Postat av:

Du vill ju inte bli frisk så sluta spela dum och sjuk för fan,väx upp och ta ansvar över ditt liv.så svårt är det inte att komma ut om man bara vill men du vill ju sitta där inne livet ut..ta ditt liv och sluta kosta samhället så mycket eller gör något åt ditt liv..så trött på din sjuka beteende faktiskt

2012-01-14 @ 13:03:04
Postat av: L

till kommentar anno: 2012-01-14 @ 13:03:04

Men du verkar ju inte fatta mycket om detta.
JA du har rätt, det kostar skjortan, vilket millan gärna får kosta.

Men du ställer fel fråga; varför kostar det så mycket utan att det finns (rätt) hjälp för alla?
Det är problemet. Pengar är det gott om, eftersom de redan spenderas.

Tyvärr är även inkompetensen lika gott om...
Och den är mer svår att behandla, där för det ser ut såhär.

Om det är någon här inkl alla überanonyma som skulle må BÄTTRE av att sitta inlåst sådär, för ett trauma man fick från någon annan; att du ska avtjäna längre "straff" för att ditt brott är att inte gilla liv.

Rätt fråga är; hur kan vi förbättra.

P.S det kan vara skitsvårt att komma ut när man väl är där. De flesta ljuger sig ur sin situation.

Kom fan bara inte och påstå att man MÅSTE ha sjuka tjejer inlåsta på högsäkerhetspsyk tsm. med folk som begått brott som knappt kan förklaras.

/L

2012-01-14 @ 14:49:57
Postat av: T

Varför skulle man Spela sjuk? för att få Förmånen att sitta på rättpsyk?
??

2012-01-14 @ 15:27:52
Postat av: Isa

Jag tycker inte att Camilla ska sitta på rättpsyk. Tycker att det är fruktansvärt fel. MEN, sen är det ju så att för att man ska få det bra så måste man ta ansvar eller vad fan man kan kalla det för själv. Alla har vi ett ansvar, och det kan absolut vara tungt, det betvivlar jag inte på. Jag har varit inlagd på samma avdelning som Camilla i någon månad och kan väll säga att JAG upplevde att hon inte änns försökte och dessutom sen klagade på personalen i bloggen. Kände inte igen alls något i det hon skrev om dem och kan tycka att hon är jävligt orättvis. Men som sagt, det är min uppfattning och hon har sin egen. När en person från och till försöker ta livet av sig, vad gör man då? Jag tror inte att öppenvården hade varit nog, hon hade nog då varit död idag, hon behöver rätt hjälp, men inte av att sitta på rättpsyk så jag hoppas att hon får komma därifrån till ett bättre ställe.

2012-01-14 @ 16:43:02
Postat av: Neurotic Kitten

Anonym: Troll troll troll troll

2012-01-14 @ 22:57:26
URL: hhttp://www.neurotickitten.se/
Postat av: Sandra "Piik"

det är svårt för utomstående att säga vad som är spel eller inte. men jag har följt både camilla, anna och helen. och jag tror på camillas historia.

och rättspsyk, nej, det är bara fel.

_______________________________________
Sandra Piik - "Att leva som psykiskt sjuk"
En blogg om att försöka bli frisk i ett sjuk samhälle.

2012-01-15 @ 12:27:06
URL: http://piiket.blogg.se/
Postat av: Camilla

Isa; inte ens försökte? Om du bara visste hur mycket jag kämpade. Ibland syns det inte utanpå bara så du vet. Jag klagade mest på läkaren som fattade beslutet att remittera mig hit redan i oktober 2010. Inte för att kränka dig, men jag säger bara, hade du varit här skulle du inte stå ut...själv går jag nästan av på mitten. 45an var rena paradiset jämfört med det här...

2012-01-15 @ 13:32:21
URL: http://doden.blogg.se/
Postat av:

Svar: Nej, JAG upplever att om man ligger i en säng 24/7, vägrar äta osv så gör man inte det. MEN som sagt, det är bara min upplevelse, inget annat. Du känner ju dig bäst och vet hur mycket du kämpat.

Och bara för att upplysa dig så känner du inte mig och har ingen aning om vad jag klarar och inte klarar av.

2012-01-15 @ 15:12:50
Postat av: jenny

hur kan du som skrivit ovanför (den anonyma) veta att Camilla ligger i sängen 24/7 och vägrar äta? luktar troll, är du en personal på stället???

2012-01-15 @ 19:24:56
Postat av:

Jenny, jag menade under den tiden jag och Camilla var på samma avdelning i två månader inte nu.

2012-01-15 @ 19:44:33
Postat av: Ann-Sofie

Till anonym: jag tycker det är oschysst av dig att skriva om hur du upplevde Camilla när hon var inlagd samtidigt som du. Varför lämnar du ut henne så till alla som skrivet här? Du vet väl inte varför hon betedde sig som hon gjorde och varför vill du framställa henne i dålig dager? När hon nu mår så dåligt som en människa kan göra behöver väl inte du förvärra det hela genom att framställa henne som en som får skylla sig själv? Ingen människa hamnar väl i den situationen som hon är i frivilligt?

2012-01-15 @ 19:56:57
Postat av: Neurotic Kitten

Anonym: Ligger man i sängen 24/7 och vägrar äta är det helt uppenbart att man inte mår bra och att den vård man får inte fungerar. Olika människor har olika behov och reagerar olika på samma behandling. Det som funkar på dig funkar inte nödvändigtvis på andra.

2012-01-15 @ 20:23:00
URL: hhttp://www.neurotickitten.se/
Postat av: Luna

Neurotic Kitten, håller med dig helt och hållet. Man kanske inte hamnar på ett sådant ställe om man är harmonisk, uppsluppen och sprudlande glad? Jag hade nog antagligen inte heller haft världens bästa matlust och heller inte varit mest social, man har ju liksom inte valt vare sig platsen eller människorna frivilligt? Sedan så finns det så klart anledningar till varför man hamnar på sluten avd, men det känns inte som att vården på dessa avdelningar är den allra bästa. Har en kompis som legat inlåst när hon mådde jättedåligt för ett tag sedan. Vården var obefintlig och hon tvingades till slut hem av hennes sambo eftersom stället drog ner henne ännu mer...det är ofta förvaring och inget annat! Konstigt man får tankar på hur man ska "komma bort" därifrån?... Sedan tycker jag att "anonym" är en feg liten människa. Allvarligt, hur tänker du?

2012-01-15 @ 20:36:50
Postat av:

Men herregud, att jag uppfattade att hon inte försökte är som sagt vad JAG kände, men det är ju ingenting som säger att det är så? Eller hur? SJälvklart vet Camilla själv bäst. Så lugna ner er, jag menade inte att på något sätt "klanka ner" på Camilla.

2012-01-15 @ 21:41:19
Postat av: Josefin

Nej det är inte rätt Camilla. Önskar du kunde få den kärlek, värme, ömhet, vänlighet som en trasig själ som du säkert behöver. Önskar du fick möjlighet att bearbeta allt svårt du kämpat och kämpar med! Tänker på dig fastän vi inte känner varandra!

Varm kram

Ps maila om du vill kika in på min nya blogg som överlag innehåller pepp! <3

2012-01-15 @ 21:47:55
URL: http://mednyatag.blogg.se/
Postat av: Luna

Okej, Isa anonym. Men bara att du skriver OM C i tredje person och inte direkt TILL henne i hennes egen blogg, säger en del. Men bra att du inte vill klanka ner.

2012-01-15 @ 22:06:20
Postat av:

Spelar roll om nu Camilla skulle ligga i sängen 24/7. Har i så fall med måendet depressionen att göra etc. Öppenvården kan göra mkt för självmordsbenägna om man bara får rätt vård. Jag fick det. Jag kom ur det för att jag äntligen fick prata om mina självmordstankar. Utan att ngn satte gränser. Ni som säger att det är bara att ta ansvar och rycka upp sig. Antingen är ni ute efter att provocera. Eller så har ni aldrig haft psykisk ohälsa. Jag har barn som betyder allting för mig. Sedan är de stunder det inte betydde ngt för att självmordstankarna blev stora. Men jag kom ur det. Räddningen var att ingen sa ngnsin att det är egoistiskt att lämna sina barn. Istället fick jag prata om mina s-tankar fritt och kom därmed ur dem. Ingen inom öppenvården dömde mig för mina tankar trots mina barn. Jag har haft en bra vård i öppenvården. Verkar ovanligt idag. Hoppas och skulle kunna göra mkt för dig Camilla. Men man känner sig maktlös. Du ska inte vara där. Inte bli bältad trots att du skulle få psykbryt. Finns andra sätt. Kram från okänd!!

2012-01-16 @ 09:07:48
Postat av: George

Vad kul att får höra från dig ! Kärlek, styrka, hopp och kram från okänd till dig Camilla.

2012-01-16 @ 16:34:19
URL: http://unka.blogg.se/
Postat av: Millan

Camilla.
Det är ju inte en bra lösning att du är på rättspsyk.
Jag tror tyvärr inte att det finns en bättre lösning i Norrbotten .Lång vårdtid i kombination med behov av hög säkerhet gör det säkert extra svårt att hitta ett bra alternativ.
Många som är intagna på rättspsyk har ju inte begått något brott, så du är inte ensam om det.
Camilla, är det så att du har kontaktpersoner samt kontakt med sjukgymnast, arbetsterapeut och psykolog ?
Orkar du i så fall känna tillit och ta emot den hjälp och det stöd dessa personer kan erbjuda dig?
Det bästa är ju om du kan ta tillvara på de möjligheter som finns där du är.
Önskar att du får hopp om en framtid där du mår bra. Du är en fin tjej med mycket resurser och du är värd det bästa.
Kram på dig .
Millan

2012-01-16 @ 16:59:00
Postat av: Ann-Sofie

Camilla, vad vill du ha för hjälp för att det ska kännas rätt för dig?

2012-01-16 @ 19:29:04
Postat av: Ann-Sofie

Camilla, vad vill du ha för hjälp för att det ska kännas bra för dig?

2012-01-16 @ 19:34:54
Postat av: Ann-Sofie

Camilla, vad vill du ha för hjälp för att det ska kännas bra för dig?

2012-01-16 @ 19:36:01
Postat av: Neurotic Kitten

Anonym: Det är nog väldigt svårt att se på andra hur de kämpar, eller inte. Handlingsförlamning och bristande aptit är vanliga symptom på djup depression. Då fungerar det inte heller med att be folk kliva upp ur sängen och faktiskt ta sig för något, att begära att de ska ta tag i saken själva. Det är ju det de inte kan.

Därmed inte sagt att alla reagerar på samma sätt. Om du tyckte vården på avdelningen var ok betyder det ju att den fungerade för dig.

Men Camilla tycks behöva något annat. Frågan är vad. Och den som kan svara på den frågan är nog framför allt Camilla själv. Jag tror att det är viktigt att patienten tillfrågas i sådana här situationer och att man prövar olika alternativ.

2012-01-16 @ 22:27:46
URL: hhttp://www.neurotickitten.se/
Postat av: Anna-Karin

Känns bra att se/höra av dig<3
Men visst är det som Ann-Sofie skrev i början- fast det är inte lätt, men så länge du är suicid så kommer inte landstingets läkare att skriva ut dig-o så länge du är inskriven på landstingets instutition så har inte soc/kommunen ansvar över dig o din omvårdnad och kan inte hjälpa dig att bli placerad någonstans där du kan få den omvårdnad o den hjälp du förtjänar:(( ett moment 22.
Det känns absolut inte bra och det är inte rätt- tänker på dig Camilla<3 cyberkramar- du vet var jag finns om du behöver eller bara vill fråga nåt<3

2012-01-17 @ 12:42:43
Postat av: anonym

Det finns de som du kan odla en fin relation med. Hoppas du fortsätter välja livet här varje dag och kämoa. Det kommer bli bra.

2012-01-18 @ 02:09:16
Postat av: Liz

Ni anonyma:
Hur många av er KÄNNER Camilla?
Inte speciellt många av er kan jag tro (min personliga tanke).

Vilka är ni då att fördöma Camilla?

Till dig Camilla:
Stå på dig tjejen! Var stark för den du är. Har läst hela din blogg och det sättet du ibland blivit behandlad på är inte bara omänskligt utan också respektlöst.

Hoppas allt löser sig till det bästa för dig.

2012-01-18 @ 19:21:44
Postat av: Ann-Sofie

Vi saknar din röst Camilla. Vi är många som tänker på dig på dagarna och undrar hur du har det. Jag skulle önska att du blev någon som utifrån dina erfarenheter kunde hjälpa andra med samma problem som du. Kanske du kunde bli något som har med skrivande att göra eftersom du är så fantastisk på att uttrycka dig. Informera, hjälpa andra, uttrycka dig konstnärligt. Det är sådant jag har sett att du är så bra på. Du är så talangfull och har en förmåga att fånga människors medkänsla och engagemang. Jag ser framför mig att du också träffar någon som älskar dig och som du älskar och att du får barn som du kan ge så mycket kärlek och som du får massor tillbaka från. Du är värd ett sådant liv.

2012-01-20 @ 19:12:31
Postat av: Louize

tårar rinner då jag läser din blogg & jag ber dig kämpa på!!

2012-01-25 @ 12:19:58
URL: http://shapeful.blogg.se/
Postat av: Stina

Skönt att höra av dig, har dig i tankarna dagligen. Tror på dig, precis som vanligt. Kram.

2012-01-25 @ 18:05:52
Postat av: Mia

Mina tankar går till ett djur...och barmhärtighet !
Släpp människan och låt henne själv bestämma hur hon vill /inte vill ha sitt liv...Förstår inte allas skräck för döden ! Döden är ett annat alternativ till livet på jorden...varför har "friska" människor rätt att bestämma vad som är rätt och fel ?!

2012-02-04 @ 12:54:49
Postat av: resume

To my mind it can happen to everyone from time to time we can feel bad!

2012-03-03 @ 11:53:56
URL: http://cvresumewriters.com/
Postat av: A

Vet det är många som tänker på dig och har även sett i aftonbladet att Sofia och Thérèse försöker kämpa för dig. Vi är många som hoppas & tror på att Du kan! Ta en minut i taget även om de känns hopplöst. Tänk på hur mycket Du kan göra när du blir friskare. Du kommer vara en resurs och inte individen någon ser ner på. Kämpa gumman..Håller alla tummar för att du ska fixa detta och finna frihet och fixa drömmar som du drömt om länge.. Många kramar och massa styrka

2012-03-07 @ 08:46:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0